De magie van Marktplaats
Bijna iedereen kent wel de website Marktplaats.nl en heeft daar weleens iets gekocht of verkocht. Ik ook. Heerlijk om advertenties af te struinen.
Zo heb ik jaren terug op Marktplaats een Diamond chair van Harry Bertoia op de kop getikt voor een ‘prikkie’, deze kwam uit een erfenis en de familie kon de stoel niet kwijt. Er ontstond mailcontact en na het ontvangen van wat detailfoto’s, bleek het een echte Knoll te zijn uit de jaren ’60. De stoel prijkt nog steeds in mijn woonkamer.
We kunnen ons bijna niet meer indenken hoe het was voor Marktplaats. We plaatsten advertenties in het gele ViaVia-krantje of hingen een papiertje op het prikbord bij de sportclub. Deze ‘knullige’ manier van handelen heeft Marktplaats vervaagd uit ons geheugen.
Marktplaats heeft iets magisch, iets mafs. Je kunt het zo gek niet bedenken of mensen bieden het aan. Van pony’s tot kortingsbonnen voor de opticiën en van caravans tot nieuwe vriendschappen (ja het is echt, voor nieuwe vrienden kun je er ook terecht).
In maart 2012 werd het eerste ‘gebouw’ voltooid, wat compleet werd gemaakt van tweedehands materialen afkomstig van Marktplaats: De Noorderparkbar in Amsterdam.
Het interieur van het project Telfort Zakelijk is grotendeels ingericht met meubilair, karpetten en artikelen van Marktplaats; dingen die mensen nog op zolder hadden liggen en we daar thuis op hebben gehaald. Ook het bekende interieur (i29) van Amsterdams reclamebureau Gummo werd aangevuld met meubilair van Marktplaats en voorzien van een donkergrijze coating.
Het euforische gevoel als je iets (betaalbaars) vind, het onderhandelen, het verhaal achter het product en het feit dat je iets hergebruikt uit welke overweging dan ook, maakt het een duurzame belevenis op zich.
Dagelijks heeft Marktplaats honderdduizenden gebruikers. Op ieder willekeurig moment bevat de website ruim 8 miljoen advertenties. Marktplaats staat in de top 10 van de meest bezochte websites in Nederland, samen met o.a. Facebook, Twitter, Google en YouTube en is daarmee de grootste Nederlandse website.
Hoe is dit allemaal begonnen? De website werd in 1999 opgericht door Rene van Mullem. Hij programmeerde en onderhield Marktplaats in het begin zelf.
Het plaatsen van advertenties was gratis om eerste bezoekers te trekken en bleek later een gouden greep te zijn.
Het advertentiebeleid was streng in het begin, geen bedrijven en handelaren, geen software, geen Viagra, etc. Iedere dag controleerde Van Mullem zelf de 300 tot 600 nieuwe advertenties en beantwoorde hij alle emails. De site trok al gauw veel bezoekers en het aantal online advertenties groeide gestaag.
In 1999 kregen de eerste investeerders en bedrijven interesse in Marktplaats en na diverse onderhandelingen, bleek landelijke kringloopwinkel-keten Het Goed de juiste partij. Zij zouden het concept en gedachtegang van Van Mullem voortzetten en kochten eind 1999 voor 600.000 gulden Marktplaats.
Vanaf dat moment groeide Marktplaats snel. Bezoekers kregen de mogelijkheid om op advertenties te gaan bieden. In 2000 werd er iedere 53 seconden een nieuwe advertentie geplaatst. Van Mullem bleef tot eind 2003 de ontwikkeling van Marktplaats actief ondersteunen.
Op 10 november 2004 werd de website voor 225 miljoen euro verkocht aan de huidige eigenaar; het Amerikaanse internetveilinghuis eBay.
Inmiddels wil Marktplaats niet meer alleen een platform zijn voor verkoop van tweedehands spullen. Hun imago van mooie verhalen en goede koopjes, daar willen ze (deels) vanaf.
Marktplaats wil ook een advertentiemedium zijn. Een slim winkelcentrum.
Het gezonde verstand van Marktplaats en de analyse van eBay zijn in de blender gestopt en gemixt. Een grote groep marketeers en analisten werken dagelijks aan het verbeteren van het platform en iedere drie weken kent de website een nieuwe release.
Een klein voorbeeld is wanneer je zoekt naar een Bugaboo, er een advertentie met Zwitsal verschijnt. Steeds meer grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Wehkamp, KPN, Ziggo en HP adverteren op Marktplaats.
Hoofd Marketing van Marktplaats, Annemarie Joosen, licht dit toe: ‘Marktplaats verschuift steeds meer van handel in bezit naar handel in behoefte. Deze verschuiving vereist een sterk inzicht en begrip van de emotionele drijfveren van onze gebruikers en een duidelijke positionering’.
Het is dan ook niet gek dat Marktplaats eerder dit jaar, om bovenstaande reden, van reclamebureau veranderde en haar campagnes nu door het bureau N=5 laat ontwikkelen en vormgeven. N=5 is het brein achter de reclames voor Telfort, Loi, NS, Snelle Jelle en vele anderen.
Als het aan Marktplaats ligt gaat het niet langer over het onderhandelen tussen twee individuen, maar gaat het om het faciliteren van een goede deal. Waarbij de bezoeker een tweedehands product kan vergelijken met de voordelen van een nieuw product.
Dus vergeet alle romantische verhalen die je hierboven hebt gelezen, eens hebt gehoord of zelf hebt verteld… Dat is zo vorige eeuw.
Marktplaats is een groot marketingbrein, wat inspeelt op de bezoekers die koopintentie hebben en ‘op zoek zijn naar slimme dealtjes’.
En daar is eigenlijk niks magisch meer aan.
Foto: Geheugen van Nederland
Bronnen: marketingonline.nl, marktplaats.nl, twinklemagazine.nl